Skip To The Main Content

Du skal sørge for 3 ting, inden vi kommer og installerer fiberboksen

  • Hvis du ikke allerede har et Fiberrør ført frem til dit hus, skal det ordnes først. Se under menupunktet Indføring til din bolig i ovenfor.
  • Beslut hvor Fiberboksen skal placeres i dit hjem (ca. mål: 24 cm (H) x 25 cm (B) x 5 cm (D)). Fiberboksen sidder på den indvendige side af muren, der hvor du graver fiberrøret hen til din facade.​
  • Fremfør dine kabler fra PC’er, TV og telefon til det det sted, hvor Fiberboksen skal sidde. Har du behov for at få trukket nye kabler, kontakt da AURA Installation på 87 92 55 11 og lav en aftale om at få en elektriker ud at trække kabler hos dig. Læs nedenfor mere om hvad du skal have klar til de produkter du har bestilt og hvilken type kabler du skal have trukket, alt efter hvad du har bestilt. 

​Hvad sker der så? 

Når fibertomrøret er gravet/skudt ind blæses selve fiberen igennem tomrøret, og vi er så klar til at sende en tekniker ud til dig. Indføring samt blæsning af fiberen sker normalt ikke på samme dag, så hvis du oplever at røret er gravet ind, men at der ingen fiber er i, så er det en helt normal procedure.  

Det næste der sker er, at du vil modtage et brev (eller bliver kontaktet af en tekniker) med et installationstidspunkt, hvor vi kommer og monterer den udvendige samleboks og installerer den indvendige fiberboks. Her er det vigtigt, at der er nogen hjemme på adressen. Kan du ikke være hjemme på det angivne tidspunkt, skal du kontakte os for at få en ændret dit installationstidspunkt. Det er meget vigtigt, at du giver os besked, hvis du ikke kan være hjemme, da vi ellers kunne have installeret en anden kunde.

Hvad der sker på installationsdagen, afhænger af om du har bestilt en fiberpakke med Standard Installation eller Udvidet Installation.

Hjælp til at trække kabler

Skal du bruge hjælp til at trække kabler i huset og til at tilslutte dine forskellige apparater? Så kan du kontakte AURA Installation 87 92 55 11 for at bestille en elektriker til at trække kabler forud for din fiberinstallation.
Du kan også kontakte din lokale elektriker.​

Standard Installation

Teknikeren udfører altid en standard installation, som indebærer at han sikrer, at dine produkter er blevet oprettet og aktiveret på fiberboksen. Teknikeren vil foretage en hastighedsmåling af din internetforbindelse, så du er sikker på, at du får den hastighed du har bestilt. Dette foregår via Teknikerens egen PC, der forbindes med kabel til Fiberboksen.

Teknikeren hjælper dig i gang med Standard WiFi, som en inkl. i vores 4 Fiberpakker. Det testes og der foretages en lille dækningsprøve på mobil, så du ved hvordan din trådløse dækning er i dit hjem. Standard WiFi er indbygget i din Fiberboks (i enkelte tilfælde kan det dog være der skal installeres en ekstern Router) og er dermed begrænset af, hvor Fiberboksen placeres. Som udgangspunkt kan det derfor ikke forventes, at Standard WiFi kan dække alle rum i et normalt parcelhus. Der kan ikke opnås den samme hastighed på trådløst internet som på en kablet forbindelse, da Fiberboksen ofte placeres på ydervæggen i den ene ende af huset, og rumadskillelse og andre faktorer i huset påvirker signalet.
​Se gode råd om WiFi på fiber.aura.dk/wifi
​Har du behov for bedre dækning, kan du overveje en større fiberpakke eller at leje et Waoo Smart WiFi sæt.

Har du bestilt Waoo Smart WiFi til levering sammen med installationen, vil teknikeren opstille dine Waoo Smart WiFi* enheder, efter hvad giver den bedste dækning i forhold dit hjem og dine behov. Desuden vil han foretage en dækningsprøve, så du ved hvordan din trådløse dækning er i dit hjem.
Teknikeren vil, såfremt du ønsker det, hjælpe dig med at ændre netværksnavnet (SSID) og adgangskoden til dit Trådløse internet, samt hjælpe dig med at tilkoble én af dine enheder (PC, Mac, Tablet, Smartphone, iPhone, iPad) til dit trådløse internet.
Du skal sikre, at der er ledige strømstik, så teknikeren kan tilslutte Waoo Smart WiFi enheder.

Har du Waoo Smart WiFi anbefaler vi, at andet WiFi udstyr i dit hjem nedtages eller deaktiveres, så der sikres at det ikke forstyrrer din trådløse internet forbindelse.

Waoo Smart WiFi er inklusiv i Fiber Full og Fiber Extra. Sættet kan lejes for 39 kr. pr. md. til de øvrige Fiberpakker.

Har du bestilt TV via TV-boks, har teknikeren din TV-boks med til dig.

Teknikeren afleverer relevante installationsvejledninger eller oplyser, hvor de kan ses online, så du selv kan installere f.eks. TV-boks eller tilslutte til kabel TV. 

Der følger dermed ikke yderligere installationsydelser med en Standard Installation. Skal du have hjælp til TV tilslutning eller andet, anbefaler vi at du vælger Udvidet Installation.

Web TV
Web TV er altid med, når du bestiller en Waoo TV-pakke (ikke Viasat). Det giver dig adgang til at se langt de fleste kanaler fra din TV-pakke, på enten din PC, Mac, tablet, iPad og Smartphone (kommer snart til iPhone). Derudover kan du leje film i Waoo Bio via din computer og det eneste der kræves er en internetforbindelse. Du kan altså tage dit TV med dig på stranden, i sommerhuset eller hvor du ønsker det.

Har du brug for vejledninger til installation af TV-boks, brug af Web TV m.m. finder du dem her Vejledninger

Har du bestilt fastnet Telefoni med nyt telefonnummer, vil teknikeren tilslutte og afprøve din Telefon.

Har du bestilt nummerportering (overførelse af nuværende telefonnummer fra anden udbyder) sammen med Telefoni, vil teknikeren vise dig hvor din telefon skal tilsluttes, men kan muligvis ikke afprøve telefonen, da dit Telefonnummer muligvis endnu ikke er overført fra din tidligere udbyder og dermed ikke aktivt på installationstidspunktet.

Udvidet Installation

Udvidet installation er inkl. i Waoo Fiber Extra og Waoo Fiber Full og kan tilkøbes til andre Waoo Fiber pakker. Når du vælger en pakke med Udvidet Installation, vil teknikeren, udover at lave en Standard Installation, med en Udvidet Installation hjælpe dig endnu bedre på vej til at få maksimal glæde af dine nye produkter. Se hvad det indebærer herunder.

WiFi og Udvidet Installation

Teknikeren hjælper dig i gang med Standard WiFi, som en inkl. i vores 4 Fiberpakker. Det testes og der foretages en lille dækningsprøve på mobil, så du ved hvordan din trådløse dækning er i dit hjem. Standard WiFi er indbygget i din Fiberboks (i enkelte tilfælde kan det dog være der skal installeres en ekstern Router) og er dermed begrænset af, hvor Fiberboksen placeres. Som udgangspunkt kan det derfor ikke forventes, at Standard WiFi kan dække alle rum i et normalt parcelhus. Der kan ikke opnås den samme hastighed på trådløst internet som på en kablet forbindelse, da Fiberboksen ofte placeres på ydervæggen i den ene ende af huset, og rumadskillelse og andre faktorer i huset påvirker signalet. ​Se gode råd om WiFi på fiber.aura.dk/wifi ​Har du behov for bedre dækning, kan du overveje en større fiberpakke eller at leje et Waoo Smart WiFi sæt. 

Waoo Smart WiFi ​er det samme med en Udvidet Installation som det er med en Standard Installation.
Har du bestilt Waoo Smart WiFi til levering sammen med installationen, vil teknikeren opstille dine Waoo Smart WiFi* enheder, efter hvad giver den bedste dækning i forhold dit hjem og dine behov. Desuden vil han foretage en dækningsprøve, så du ved hvordan din trådløse dækning er i dit hjem.
Teknikeren vil, såfremt du ønsker det, hjælpe dig med at ændre netværksnavnet (SSID) og adgangskoden til dit Trådløse internet, samt hjælpe dig med at tilkoble én af dine enheder (PC, Mac, Tablet, Smartphone, iPhone, iPad) til dit trådløse internet.
Du skal sikre, at der er ledige strømstik, så teknikeren kan tilslutte Waoo Smart WiFi enheder.

Har du Waoo Smart WiFi anbefaler vi, at andet WiFi udstyr i dit hjem nedtages eller deaktiveres, så der sikres at det ikke forstyrrer din trådløse internet forbindelse.

Waoo Smart WiFi er inklusiv i Fiber Full og Fiber Extra. Sættet kan lejes for 39 kr. pr. md. til de øvrige Fiberpakker.

TV og Udvidet Installation

Teknikeren sikrer, at du kan se TV på ét TV inden installationen afsluttes. Dette kan Teknikeren dog kun gøre hvis du har hjulpet ham lidt på vej inden installationen, og evt. trukket kabel fra dit TV til placeringen af Fiberboksen.

4K TV-boks (Airties 7410x) og Waoo Smart WiFi
Har du bestilt en løsning med Waoo Smart WiFi og har valgt den 4K TV-boks, der følger med dit abonnement, kan du vælge ikke at trække kabler mellem Fiberboksen og TV-boksen. Teknikeren vil her kunne forbinde din TV-boks med et kabel til Waoo Smart WiFi enhederne, således den fungerer som en "kanal", der modtager signal fra den Smart WiFi, som er forbundet med fiberboksen. Det kræver dog, at en af Smart WiFi enhederne placeres ved dit TV. Teknikeren vil kort gennemgå funktionerne på din TV-boks.

4K TV-boks (Airties 7410x) uden valg af Waoo Smart WiFi

Har du ikke bestilt Waoo Smart WiFi, skal du trække et kabel fra der hvor du ønsker din TV-boks placeret og til placeringen af din Fiberboks. Teknikeren vil forbinde TV-boksen til dit TV og kort gennemgå funktionerne på din TV-boks.

TV-boks med Harddiskoptager (Airties 7310)

Har du bestilt en Airties 7310 (Harddisk optager), skal du trække et kabel fra der, hvor du ønsker din TV-boks placeret og til placeringen af din Fiberboks. Teknikeren vil forbinde TV-boksen til dit TV og kort gennemgå funktionerne på din TV-boks.

Hvilket kabel skal trækkes til en TV-boks?
Kablet der skal trækkes er et standard computerkabel/netværkskabel med påmonteret Rj45 stik i begge ender. Kablet kan normalt købes alle steder der sælges computere eller udstyr til computere og kan fås i flere længder, så husk opmåling af hvor meget kabel du skal bruge.

Hvad er ellers vigtigt?
Du skal sikre dig, at dit TV har et ledigt indbygget HDMI eller Scartstik (Scartstik dog kun muligt på Airties 7310 og ikke på Airties 7410x) så Teknikeren kan forbinde TV-boksen til dit TV. Derudover skal der være et ledigt strømstik til TV-boksen. . 

Web TV
Web TV er altid med, når du bestiller en Waoo TV-pakke (ikke Viasat). Det giver dig adgang til at se langt de fleste kanaler fra din TV-pakke, på enten din PC, Mac, tablet, iPad og Smartphone (kommer snart til iPhone). Derudover kan du leje film i Waoo Bio via din computer og det eneste der kræves er en internetforbindelse. Du kan altså tage dit TV med dig på stranden, i sommerhuset eller hvor du ønsker det.
​Med Udvidet installation vil teknikeren vise dig, hvordan du kan komme i gang med Web TV.

Teknikeren vil sikre, at du kan se TV på ét TV inden installationen afsluttes. Dette kan teknikeren kun gøre, hvis du har hjulpet ham lidt på vej inden installationen, og trukket kabel fra dit TV til en TV-fordeler, der skal være placeret max. 5 meter fra placeringen af Fiberboksen og i samme rum som Fiberboksen.
Når TV fordeleren er opsat, skal du desuden forbinde dit TV til fordeleren. Hvis du kun skal se TV på ét TV, er det ikke nødvendigt med en fordeler, du trækker blot et kabel direkte fra dit Tv og hen til der, hvor fiberboksen skal sidde.
Teknikeren vil ved installationen forbinde Fiberboksen med din TV fordeler og indlæse kanalerne på ét af dine TV (Dog kun TV der automatisk kan scanne kanaler). Du skal sikre dig, at dit TV har en DVB-C tuner og helst kan modtage signaler i MPEG4. Har dit TV ikke DVB-C tuner kan der udelukkende indlæses analoge kanaler. Kan dit TV ikke modtage MPEG4 signaler er der enkelte HD kanaler som ikke kan indlæses. 

Hvilket kabel skal trækkes?
Den type kabel du selv skal trække og forbinde til dit/dine TV fra TV-fordeleren er et Coax kabel. Du skal sikre dig, at både dine kabler og andet i din installation (stik, fordelere osv.) er HF tæt. Ikke HF tæt materiel er meget modtagelig for indstråling og dermed forstyrrelser af dit TV signal, hvilket vil resultere i pixeleringer, eller at TV billedet helt forsvinder.
Der er mange kilder, der kan give anledning til indstråling på en ikke beskyttet installation f.eks. mobil signaler, Microovne, Bluetooth signaler etc.

Web TV
Web T​V er altid med, når du bestiller en Waoo TV-pakke (ikke Viasat). Det giver dig adgang til at se langt de fleste kanaler fra din TV-pakke, på enten din PC, Mac, tablet, iPad og Smartphone (kommer snart til iPhone). Derudover kan du leje film i Waoo Bio via din computer og det eneste der kræves er en internetforbindelse. Du kan altså tage dit TV med dig på stranden, i sommerhuset eller hvor du ønsker det. Med Udvidet installation vil teknikeren vise dig, hvordan du kan komme i gang med WebTV. 

Telefoni og Udvidet Installation

Har du bestilt fastnet Telefoni med nyt telefonnummer, vil teknikeren tilslutte og afprøve din Telefon.

Har du bestilt nummerportering (overførelse af nuværende telefonnummer fra anden udbyder) sammen med Telefoni, vil teknikeren vise dig hvor din telefon skal tilsluttes, men kan muligvis ikke afprøve telefonen, da dit Telefonnummer muligvis endnu ikke er overført fra din tidligere udbyder og dermed ikke aktivt på installationstidspunktet.